Ma - Vrij: 08:00 - 21:00
3 locaties in de Zaanstreek
Bel met ons
075-670 5075

Wat is Claudicatio Net, ook wel bekend als etalagebenen?

Etalagebenen is een vaatziekte: de slagaderen in het been zijn vernauwd. Slagaderen zijn bloedvaten die zuurstofrijk bloed vervoeren. Tijdens het lopen hebben de beenspieren extra zuurstof nodig. De slagaderen brengen het zuurstofrijke bloed naar uw been. Wanneer u een eindje gaat lopen, krijgen de beenspieren te weinig zuurstof door de nauwe slagaderen. Daardoor krijgt u pijn in uw been. Als u dan even stilstaat, komen de spieren tot rust. De bloedstroom kan dan zuurstof aanvullen. Daardoor verdwijnt de pijn. Omdat mensen vaak even voor een winkelruit staan tot de pijn minder is, noemen we het  ‘etalagebenen’. De medische naam voor etalagebenen is claudicatio intermittens. In Nederland heeft 1 op de 5 volwassenen ouder dan 50 jaar last van etalagebenen.

Wat zijn de verschijnselen bij etalagebenen?

Bij etalagebenen krijgt u tijdens het lopen pijn, kramp of een doof of moe gevoel in uw been. De klachten kunnen in de voet, de kuit, het dijbeen of de bil optreden. Soms heeft u een koud gevoel in uw voet.  Als u stilstaat, verdwijnen de klachten. Loopt u weer verder, dan beginnen de klachten na eenzelfde afstand lopen opnieuw. Sneller lopen of een helling oplopen, is extra inspannend. U krijgt dan sneller klachten. In een koude omgeving krijgt u ook eerder klachten. Dat komt omdat bij kou de bloedvaten vernauwen. Soms kan na verloop van tijd ook ’s nachts pijn in een been optreden. Met etalagebenen heeft u een vergrote kans op andere hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of beroerte.

Hoe ontstaat een vernauwing van de slagaderen?

Met de jaren worden de slagaderen bij iedereen wat nauwer. Slagadervernauwing is dan ook een natuurlijk verouderingsproces. Dit proces begint al op jonge leeftijd, ongeveer vanaf het 20e levensjaar. Slechte voeding, roken, erfelijke aanleg en te weinig bewegen versnellen de slagadervernauwing. De wand van de slagaderen die bij jonge mensen nog elastisch is, wordt steeds stugger en dikker en gaat aan de binnenkant verkalken. Bij mensen die diabetes mellitus hebben, gaat dit proces vaak sneller dan bij gezonde mensen. De slagaderen worden zo steeds nauwer en kunnen tenslotte volledig dicht gaan zitten. Slagadervernauwing is een ziekte van alle slagaders. Behalve in de benen, kan de slagadervernauwing ook op andere plaatsen in het lichaam vernauwingen veroorzaken.

Slagadervernauwing kan op verschillende manieren tot uiting komen:

• bij een kransslagader van het hart leidt dit tot een hartinfarct
  • bij een slagader die naar de hersenen loopt, leidt dit tot een beroerte
  • bij doorbloedingsproblemen van de penis leidt dit tot erectiestoornissen
  • bij een slagader die naar de benen loopt, leidt dit tot etalagebenen.

Risico op vernauwing van de slagaderen

Slagadervernauwing is een normaal verouderingsproces. De volgende factoren geven een extra risico op vernauwing van de bloedvaten:

• roken (ook meeroken)
  • overgewicht
  • te weinig lichaamsbeweging
  • hoge bloeddruk
  • een hoog cholesterol
  • diabetes mellitus
  • erfelijke aanleg

Neem contact met ons op

Collega Nelleke Olij-Lenting is gecertificeerd Claudicatio Net therapeut. Dit betekent dat u bij haar terecht kunt voor de behandeling van etalagebenen en andere doorbloedingsklachten van de benen. Bent uw benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op via 075-670 50 75 of maak direct een afspraak via ons afspraakformulier.